Orderprocess Orderprocessen beskriver hur vi hanterar kortare uppdrag från att ordern kommer in till att den är utförd och fakturerad. Här hanteras majoriteten av våra Service‐ och Tele/Data‐uppdrag. Processen är beskriven i detalj i en processbeskrivning i vårt ledningssystem. I korthet hanteras Order enligt följande; Beställning Inkommande förfrågningar hanteras av arbetsledare alt. montör. Endast arbetsledare får sätta pris. Därefter kontrolleras att beställningen är korrekt (att det är en godkänd beställning) genom att ta kontakt med kund. Ordern registreras i det mobila ordersystemet vilket innebär att uppdraget får ett ordernummer som kommer att följa med hela processen från beställning till faktura. Resursplanering Ordern tilldelas därpå rätt avdelning, Tele/Data eller Service, via mWorks. Vid särskilda behov bedömer arbetsledaren vilken montör som är bäst lämpad att utföra arbetet. Enskild montör tar emot ordern vilket noteras i mWorks. Kundkontakt Efter mottagen order kontaktar montören kunden och bekräftar tid och plats. BAS P / BAS U Beroende på beställningens beskaffenhet bestäms om vi är BAS P / BAS U eller båda/inget av dessa. Planering och inköp Montören köper material av godkända leverantörer, ev. efter att montören varit på plats först. Inköp ska alltid kopplas till ordernummer. Vid leverans av gods ut till arbetsplats ska alltid rätt adress och tid anges samt kontaktuppgifter till montör på plats. Utförande Montören utför arbetet enligt kundens önskemål och enligt lagkrav och föreskrifter. Vid mottagning av leveranser ska en kontroll göras av att det är rätt gods och att inte skador förekommer. Vid problem kontaktas leverantören direkt alt. arbetsledare vid allvarliga brister. Montören / arbetsledaren meddelar beställaren när arbetet är påbörjat och avslutat.