Operativ styrning Den operativa styrning drivs framför allt av respektive verksamhetsansvarig arbetsledare som styr det löpande arbetet inom respektiveområde. Beslut från ledningsgruppen förs in till respektive avdelning där arbetsledaren planerar, åtgärdar, mäter och rapporterar. Målbild, mål och handlingsplaner Vi har tagit fram en målbild över hur företaget ska se ut år 2020. Det är vår kompassriktning och våra långsiktiga och strategiska mål. Målbilden har brutits ner i delmål för att beskriva viktiga milstolpar som vi behöver uppnå på vägen gentemot målbilden. Delmålen har handlingsplaner med beskrivning av åtgärder, ansvarig, resurser, tidplan m.m. Ledningens genomgång Ledningen genomför Ledningens genomgång regelbundet i enlighet med rutinen för ledningens genomgång. På dessa möten tas bland annat policys, mål, ärenden, utbildningar, revisioner och mätresultat upp för analys och beslut om åtgärder. Det huvudsakliga syftet är att säkerställa att vi hela tiden rör oss mot ständiga förbättringarför nöjdare kunder, lägre miljöpåverkan och nöjdare medarbetare. Nyckeltal och mätning Som grund för analys, beslut och åtgärder mäter vi och följer upp ett antal nyckeltal samt övervakar olika områden. Dessa beskrivs i "Nyckeltaloch mätning ‐ vad ska mätas?". Vi genomför löpande kundnöjdhetsundersökningar, medarbetarundersökningar, skyddsronder, miljömätningar samt ekonomisk uppföljning.